Nadchodzące wydanie
Juliusz Krupiński1, Herbert Wirth1
1Wydział Geoinżynierii, Górnictwa i Geologii, Politechnika Wrocławska
Możliwości przyszłego rozwoju infrastruktury energetycznej poprzez zaprojektowanie podziemnej elektrowni szczytowo-pompowej w wybranym szybie KGHM, po zakończeniu eksploatacji
Artykuł porusza aspekty techniczne oraz technologiczne w zakresie możliwości stworzenia infrastruktury energetycznej, po zakończeniu produkcji w wybranym szybie KGHM Polska Miedź S.A. Zaproponowano kaskadowy system umieszczenia turbin w szybie i poddano ocenie możliwości jego utworzenia, respektując przy tym wymiary turbin i szybu. W trakcie analizy zbadano odpowiednie moce turbin, przepływy, wymiary infrastruktury oraz możliwe rozwiązania mające na celu przezwyciężenie ograniczeń rozwoju Podziemnej Elektrowni Szczytowo-Pompowej (PESP) w obiekcie pogórniczym.
Słowa kluczowe: magazyny energii, hydroelektrownia, rekultywacja, podziemna elektrownia szczytowo-pompowa, obiekty pogórnicze
https://doi.org/
Ryszard Snopkowski1, Marta Sukiennik1, Aneta Napieraj1
1 Wydział Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
Podejmowanie decyzji w kopalniach węgla kamiennego ze wsparciem wybranych metod stochastycznych
W artykule przedstawiono wybrane metody modelowania procesów stochastycznych, które mogą wspierać decydentów w polskich kopalniach węgla kamiennego. Przedstawiono klasyfikację determinant, które mają istotny wpływ na procesy realizowane w kopalniach. W artykule rozróżniono również decyzje programowane i nieprogramowane podejmowane przez kadry zarządzające w kopalniach. W kolejnych rozdziałach przedstawiono trzy wybrane metody, które umożliwiają decydentom podejmowanie skutecznych decyzji, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla procesów realizowanych w kopalniach węgla kamiennego.
Słowa kluczowe: kopalnie węgla kamiennego, podejmowanie decyzji, metody stochastyczne
Beata Świątek1
1PORR S.A.
Tunel TS-26 – najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce, realizowany w technologii NATM – studium przypadku
W artykule szczegółowo opisano uwarunkowania prawne, techniczne oraz geologiczne, z jakimi musieli zmierzyć się projektanci i wykonawcy tunelu TS-26, zlokalizowanego w ciągu drogi ekspresowej S3. Tunel, będący najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce, został zrealizowany przy użyciu Nowej Austriackiej Metody Budowy Tuneli (NATM), będącej metodą górniczą. Projekt ten stanowił ogromne wyzwanie inżynieryjne ze względu na skomplikowane warunki geologiczne oraz konieczność zapewnienia najwyższych standardów bezpieczeństwa. W artykule omówiono proces projektowania, w tym szczegółowe analizy geologiczne, oraz etapy realizacji tunelu, które obejmowały drążenie, wykonanie obudowy wstępnej i ostatecznej, a także instalację zaawansowanych systemów bezpieczeństwa. Tunel TS-26 jest kluczowym elementem infrastruktury drogowej, który znacząco poprawi komunikację w regionie oraz przyczyni się do rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska.
Słowa kluczowe: tunel, drążenie i budowa tunelu, metoda górnicza drążenia tuneli
Jacek Zarzycki1
1 Wydział Inżynierii Mechanicznej i Robotyki, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
Wpływ wybranych parametrów na wartość modułu sprężystości taśm przenośnikowych z rdzeniem poliestrowo-poliamidowym
W artykule zestawiono informacje na temat wpływu wybranych czynników na wartość modułu sprężystości taśm przenośnikowych z rdzeniem tekstylnym. Przedstawiono metodę badania modułu sprężystości w warunkach laboratoryjnych, wskazano jak wartość modułu sprężystości zmienia się w zależności od zakresu obciążenia oraz temperatury. Moduł sprężystości jest to parametr którego wartość jest niezbędna do poprawnego projektowania w szczególności długich i niekonwencjonalnych przenośników taśmowych.
Słowa kluczowe: taśmy przenośnikowe, moduł sprężystości, temperatura, obciążenie